آينده ي جهان با اين ۱۶ تكنولوژي جديد دگرگون خواهد شد

تكنولوژي جديد يعني واقعي شدن تمام روياهايي كه تا قبل از اين تنها يك خيال شيرين بوده است. چه باور كنيد چه نه، آينده ي جهان با اين ۱۶ تكنولوژي جديد دگرگون خواهد شد.

ممكن است در كودكي به روزي فكر مي‌كرديد كه با يك سفينه به مريخ سفر مي‌كنيد يا با ضربه يك چوب جادويي آرزوهايتان را برآورده مي‌كنيد. بايد گفت آن روز خيلي دير نيست.


۱. هوش مصنوعي و ماشين لرنينگ در صدر جدول تكنولوژي آينده

نقش هوش مصنوعي در تكنولوژي آينده

هوش مصنوعي (AI) به شبيه سازي هوش انسان در ماشين‌هايي گفته مي‌شود كه برنامه‌ريزي شده‌اند مانند انسان فكر كنند و كارهاي او را تقليد مي‌كنند. مثال ساده‌ي هوش مصنوعي ربات‌ها هستند كه هرروز باهوش‌تر و نزديك‌تر به انسان‌ها مي‌شوند. هوش مصنوعي ممكن است در مورد هر ماشيني كه از ويژگي‌هاي مرتبط با ذهن انسان مانند يادگيري و حل مسئله برخوردار است، استفاده شود.

ماشين لرنينگ يكي از كاربردهاي هوش مصنوعي و از تكنولوژي‌هاي جديد است. اين تكنولوژي به ماشين‌ها اجازه مي‌دهد به طور خودكار ياد بگيرند و مانند يك انسان هرروز به دانش و علم خود اضافه كنند، قسمت شگفت‌انگيز ماشين لرنينگ افزايش يادگيري بدون دخالت و برنامه‌ريزي انسان است. يادگيري ماشيني بر توسعه برنامه‌هاي رايانه‌اي متمركز است كه مي توانند به داده‌ها دسترسي پيدا كنند. داده‌ها و اطلاعاتي كه مي‌تواند تصميم‌گيري، نوآوري، كسب و كار و به طور كلي جهان را دگرگون كند.

قابليت‌هاي ماشين لرنينگ روزبه‌روز بيشتر مي‌شود. در حقيقت هوش مصنوعي و ماشين لرنينگ مانند يك كودك نوپا هرروز بيش‌تر از قبل ياد مي‌گيرند. افزايش يادگيري و توانايي اين تكنولوژي جديد، جهان را دگرگون مي‌كند. علاوه بر اين ماشين لرنينگ و هوش مصنوعي مثل يك موتور محرك براي پيشرفت ساير تكنولوژي‌ها هستند.

 


۲. اينترنت اشيا تكنولوژي آينده را يكپارچه مي‌كند

اينترنت اشيا در زندگي روزمره و تكنولوژي جديد

اينترنت اشيا ((IoT) به سيستمي از اشيا متصل به اينترنت گفته مي‌شود كه قادر به جمع آوري و انتقال داده‌ها از طريق يك شبكه بي سيم و بدون دخالت انسان هستند. امكانات شخصي، تجاري و … در اينترنت اشيا تقريبآ بي نهايت است. اينترنت اشيا به دستگاه‌ها اجازه مي‌دهد كه به هم متصل شده و با همكاري هم زندگي را آسان‌تر كنند.

دستگاه‌هاي هوشمند هرروز بيشتر مي‌شوند. كافي است نگاهي به اطرافتان بياندازيد. خانه‌ي شما و تمام وسايل آن در آينده‌اي نه چندان دور هوشمند مي‌شوند. البته خانه‌ هوشمند تنها نمونه‌اي كوچك از تكنولوژي جديد است. مزارع هوشمند، لباس‌ها و هرآنچه كه فكرش را نمي‌كنيد در آينده نزديك به اينترنت متصل است. هوشمند سازي يك نتيجه مهم دارد. اينترنت اشيا به طرز چشم‌گيري رشد مي‌كند. دستگاه‌ها به‌طور پيوسته در حال جمع‌آوري و انتقال داده هستند. اين موضوع علاوه بر پيشرفت اينترنت اشيا، باعث پيشرفت تكنولوژي در ساير زمينه‌ها مثل رشد هوش مصنوعي و بيگ ديتا نيز مي‌شود.
۳. از لباس هاي هوشمند تا ساخت انسان فرامرزي، تكنولوژي جديد به همه جا نفوذ خواهد كرد

تكنولوژي جديد لباس هوشمند و تاثير آن در آينده جهان

آنچه در ابتدا به عنوان ردياب و استفاده از تكنولوژي براي تناسب اندام آغاز شد، اكنون تمام صنعت مد و پوشاك را احاطه كرده است. آينده پژوهي صنعت مد فرضيه‌اي را در اين باره مطرح كرده است كه در حال حاضر فاصله‌ي چنداني با واقعيت ندارد: در آينده نزديك لباس‌ها به بهبود عملكرد انسان و  زندگي سالم‌تر ، ايمن‌تر و كارآمدتر كمك مي‌كنند.

اما اين همه‌ي دست آورد تكنولوژي جديد نيست. پيشرفت تكنولوژي تا جايي ادامه پيدا مي‌كند كه بشر با ادغام ژن‌ها و تركيب انسان‌ها بتواند موجودات جديدي خلق كند. موجوداتي كه ممكن است در آينده به اسم انسان‌هاي عظيم و يا انسان فرامرزي بشناسيم.
۴. بيگ ديتا و آناليز پيشرفته اطلاعات

تكنولوژي بيگ ديتا و انفجار اطلاعات در جهان آينده

تكنولوژي بيگ ديتا توضيح يك وضعيت است، حالتي كه يك حجم باورنكردني و متنوع از داده (با ساختار و بدون ساختار) با سرعت زياد در حال رشد است.  اما اين داده‌ها چگونه به پيشرفت تكنولوژي، هوش تجاري و تكنولوژي آينده كمك مي‌كنند؟

به كمك آناليز داده‌ها (تجزيه و تحليل داده‌هاي بسيار پيشرفته، كه اغلب با استفاده از تكنيك‌هاي هوش مصنوعي و ماشين لرنينگ تقويت مي‌شود) ما مي‌توانيم داده‌هاي بدون ساختار و پيچيده و بسياري از مسائل غير ممكن را درك كرده و حل كنيم. علاوه بر اين از آناليز داده هاي كلان  مي توان براي  تصميم گيري بهتر و حركت هاي استراتژيك تجاري استفاده كرد.
۵. بلاكچين و تحول در تجارت آينده

فناوري بلاكچين و قابليت تجارت ايمن و مطمئن

تعريف بلاكچين به زبان ساده را مي توان در يك جمله خلاصه كرد:  بلاكچين ثبت ديجيتالي معاملات تجاري است. اين تكنولوژي جديد در حال حاضر براي ثبت معاملات انجام شده با ارزهاي اينترنتي مانند بيت كوين استفاده مي شود، البته كاربرد هاي تجاري بلاكچين بسيار زياد است. در واقع  آينده تجارت جهان تا حدود زيادي به اين تكنولوژي وابسته است.

علاوه براين تكنولوژي جديد بلاكچين يك روش فوق‌العاده براي ذخيره ايمن، احراز هويت و محافظت از داده‌ها است. فناوري كه مي‌تواند بسياري از جنبه‌هاي تجارت را متحول كند. علاوه بر اين آينده اقتصاد به لطف بلاكچين بسيار قابل اعتماد است. اين تكنولوژي معاملات تجاري را تا حد زيادي مورد اطمينان خواهد كرد.
۶. رايانش ابري و ذخيره آنلاين اطلاعات

تكنولوژي رايانش ابري و توانايي آناليز آنلاين داده ها

براي ذخيره اطلاعات با هر حجمي ديگر نيازي به فلش مموري يا ساير منابع ذخير داده نداريد. همه‌ي اطلاعات شما مي‌تواند به كمك اينترنت ذخيره شود. اطلاعاتي كه مي‌توانيد در هرجاي دنيا و هر سيستم ديگري به كمك اينترنت آن‌ها را بازيابي كنيد. اما اين موضوع چه مزيتي دارد؟

به كمك رايانش ابري و قابليت ذخيره داده‌ها به صورت آنلاين، داده‌ها مي‌توانند به راحتي انتقال پيدا كنند و تجزيه و تحليل آن‌ها به طرز چشم‌گيري آسان مي‌شود. رايانش ابري (تجزيه داده ها به صورت هوشمند) مي‌تواند بسياري از پيشرفت‌هاي تكنولوژي را به سطح جديدتري برساند. از ديد كسب و كارهاي آنلاين رايانش ابري به معناي بهبود همكاري و بهره وري و همچنين كاهش قابل توجه هزينه است.
۷. واقعيت مجازي دنياي واقعي را احاطه خواهد كرد

واقعيت مجازي و تحقق روياهاي باورنكردني بشر در آينده

واقعيت مجازي (VR)  در حقيقت شبيه سازي رايانه اي است كه در آن فرد مي تواند در يك محيط سه بعدي مصنوعي با استفاده از دستگاه هاي الكترونيكي مانند عينك مخصوص با صفحه يا دستكش مجهز به سنسور، محيطي وراي جهان واقعي كه در آن حضور دارد را تجربه كند.

واقعيت افزوده (AR) استفاده  از اطلاعات به صورت متن، تصوير، صوت و ساير پيشرفت هاي مجازي است كه با اشياي دنياي واقعي تركيب شده اند. در حقيقت شما بدون عينك يا سنسور ممكن است يك ميز، يك نوشته و يا حتي يك نماي طبيعي را ببينيد و در كنار خود حس كنيد، در حالي كه واقعيت ندارد و تنها به كمك تكنولوژي ظاهر شده است. چيزي شبيه به داستان هاي تخيلي دوران كودكي!

تركيب سه تكنولوژي واقعيت مجازي، واقعيت افزوده و واقعيت تركيبي يعني شما پس از اين در خيالات خود زندگي مي‌كنيد. هيچ چيز به كمك اين سه تكنولوژي جديد در جهان شما غير ممكن نيست. جهاني ديجيتالي كه بشر در آينده نزديك به طور كامل در آن غوطه ور مي‌شود.
۸. دوقلوهاي ديجيتالي، همزاد هوشمند در دنياي آينده

دوقلوهاي ديجيتالي آزمايشات را آسان تر مي كنند

يك دوقلوي ديجيتال يك نسخه ديجيتالي از يك جسم، محصول، فرآيند يا اكوسيستم واقعي است. اين تكنولوژي جديد به ما امكان مي‌دهد تغييرات و تنظيماتي را  كه ممكن است  روي جسم واقعي بسيار گران يا پرمخاطره باشد، به راحتي آزمايش كنيم. علاوه بر اين باعث تحول و دست يابي به نتايج بسيار جالبي در رابطه با انسان و ساير پديده‌ها خواهدشد. نتايجي كه تا پيش از اين به دليل پرمخاطره بودن آزمايش‌ها امكان تست كردن آن‌ها وجود نداشته است.
۹. اينترنت ۵G و ۶G: با سرعت نور ارتباط برقرار كنيد

اينترنت پر سرعت، باعث پيشرفت تكنولوژي ساير تكنولوژي ها مي شود

نسل پنج و ششم اينترنت يعني يك اتصال جهاني سريع‌تر، دقيق‌تر و پايدارتر، كه آماده است تا دنيا را متحول كند. اما اين تكنولوژي جديد تنها به معناي راحتي بيشتر براي تماشاي فيلم يا استفاده روزمره از شبكه‌هاي مجازي نيست. اينترنت پرسرعت در آينده باعث پيشرفت تكنولوژي در بسياري از زمينه‌ها مي‌شود.

به عنوان مثال اتصال دستگاه‌هاي بيشتر و حجم بيشتر داده باعث پيشرفت اينترنت اشيا، بيگ ديتا و ماشين لرنينگ خواهدشد. علاوه بر اين امنيت و حريم خصوصي افراد با گسترش نسل پنجم  و ششم اينترنت به شدت بيشتر خواهد شد.
۱۰. ژنوميك و جهش ژنتيكي موجودات زنده

پيشرفت ژنوميك به عنوان تكنولوژي جديد

پيشرفت در محاسبات و تجزيه و تحليل‌ها جهش‌هاي باورنكردني در درك ما از ژنوم انسان ايجاد كرده است. تكنولوژي جديد در حال تغيير در ساختار ژنتيكي موجودات زنده است.

به عنوان مثال، اصلاح جهش‌هاي DNA كه مي ‌تواند منجر به بهبود سرطان يا ساير بيماري‌هاي خطرناك شود. علاوه بر اين تشخيص به موقع يك بيماري مي تواند به طور قابل توجهي شانس درمان را افزايش دهد و ژنوميك مي تواند يك بيماري را مدت ها قبل از بروز علائم تشخيص دهد.
۱۱. همكاري انسان و ربات در آينده

ربات هاي خلاق در تكنولوژي جديد

به لطف هوش مصنوعي، ربات‌ها مي‌توانند كارهاي زيادي انجام دهند. شايد كمي عجيب باشد اما ربات‌ها در آينده نزديك قادر به خلق آثار هنري و طراحي خواهندبود. در نتيجه، ما مي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه فرآيندهاي خلاقانه و هنر آينده به سمت همكاري بيشتر انسان و ربات سوق پيدا كند.
۱۲. سيستم عامل هاي ديجيتال، ارتباط انسان ها را تغيير مي دهد

شبكه هاي مجازي و ارتباط انسان ها در تكنولوژي جديد

فيس بوك، اينستاگرام، لينكدين و … همگي نمونه هايي از پلتفرم هاي ديجيتال هستند. شبكه هايي كه ارتباط و تبادلات نظر بين افراد را تسهيل مي كنند. اين روند باعث تغيير مدل‌هاي تجاري مستقر در بازار مي شود. بسياري از مشاغل سنتي در آينده نزديك به اين پلت فرم ها منتقل شده و ديجيتال مي شوند. مفهومي كه امروزه نيز با اسم ديجيتال ماركتينگ در حال تغيير اقتصاد و تجارت جهاني است.
۱۳. هواپيماهاي بدون سرنشين و تغيير آينده‌ي نظامي

هواپيماهاي هوشمند كه يا از راه‌دور و يا به صورت خودكار خلباني مي‌شوند، چهره عمليات نظامي را تغيير داده‌اند. اما اين تنها تأثير هواپيماهاي بدون سرنشين نيست.

مأموريت‌هاي جستجو و نجات، اطفا حريق و حمل و نقل، همه توسط  تكنولوژي پهپاد تغيير شكل مي‌دهند. البته بايد گفت بهتر است خود را براي تاكسي‌ها و اتومبيل‌هاي خودران در آينده نزديك نيز آماده كنيد.
۱۴. محاسبات و رايانه هاي كوانتومي

محاسبات كوانتومي، زمينه ساز پيشرفت تكنولوژي

محاسبات كوانتومي مبتني بر اصول نظريه كوانتوم است كه رفتار انرژي و مواد را در سطح اتمي و زير اتمي توضيح مي دهد. رايانه هاي كلاسيك كه امروز از آنها استفاده مي كنيم فقط مي توانند اطلاعات را در بيت هايي رمزگذاري كنند كه مقدار آنها ۱ يا ۰ باشد. اما رايانه هاي كوانتومي ساختاري كاملا متفاوت دارند.

كامپيوترهاي كوانتومي، سيستم‌هاي با قدرت و سرعت غيرقابل تصور هستند. محاسبات كوانتومي قادر است مسائلي را حل كند كه تا پيش از اين غير قابل حل بوده است. در واقع محاسبات كوانتومي باعث مي‌شود كه تكنولوژي پيشرفته فعلي ما چيزي شبيه عصر حجر باشد. محاسبات كوانتومي در حال حاضر تا حد زيادي به آزمايشگاه‌ها محدود شده‎است، اما ما مي توانيم اولين رايانه كوانتومي تجاري و بلوغ تكنولوژي جديد را در دوران حيات خود و زماني كمتر از ده سال آينده ببينيم.
۱۵. چاپ سه بعدي، چهار بعدي و ساخت مواد طبيعي

پرينت سه يعدي، محصولات آينده را خلق مي كند

چاپ سه بعدي، فرآيندي است كه در آن چاپگر سه بعدي با قرار دادن لايه به لايه مواد مطابق با مدل ديجيتالي سه بعدي شي ، اشيا  سه بعدي ايجاد مي كند. نسل بعدي اين تكنولوژي مربوط به پرينتر ها و اشيا ۴ بعدي است.

چاپ ۴ بعدي فرايندي است كه از طريق آن يك شي چاپ شده سه بعدي بر اثر تأثير انرژي هاي ورودي خارجي مانند دما، نور يا ساير محرك هاي محيطي، خود را به ساختار ديگري تبديل مي كند.

اگرچه چاپ سه بعدي ممكن است در مقايسه با ساير تكنولوژي هاي جديد كمي جا افتاده باشد اما تكنولوژي چاپ سه بعدي و ۴ بعدي كاربردهاي بسيار گسترده‌اي در تكنولوژي آينده خواهدداشت و با تركيب بسياري از مسائل تجاري مانند شخصي‌سازي انبوه، دگرگون‌كننده آينده خواهد بود.
۱۶. فناوري نانو و علم مواد، خالق اجسام شگفت انگيز آينده

نانو تكنولوژي بخشي از علم و فناوري در مورد كنترل و ساخت ماده در مقياس اتمي و مولكولي است. موادي كه اندازه ي  آن ها در حدود ۱۰۰ نانومتر است. فناوري نانو معمولا براي ساخت محصولاتي استفاده مي شود كه از قطعات كوچك استفاده مي كنند، مانند دستگاه هاي الكترونيكي، كاتاليزورها و حسگرها

توانايي روزافزون ما در درك و كنترل مواد در مقياس كوچك باعث توليد مواد و محصولات جديد در آينده مي‌شود. محصولات هيجان انگيزي مانند نمايشگرهاي خم شونده و … كه دنياي توليد كالا را به كلي تغيير مي‌دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.